Pagi ini merenung beberapa perkara yang melibatkan kerjaya sebagai seorang guru... Kadangkala terfikir berapa ramaikah antara golongan masyarakat yang menilai guru sebagai suatu yang murni dan penting. Pada hal pada pendapat peribadi saya, "hanya GURU dan mereka yang pernah menjadi CIKGU tidak kira sandaran, gantian atau sementara" yang benar-benar tahu kerja guru ini bagaimana, cabaran guru harus dihargai atau diberi pengiktirafan.... memenag tidak ada seorangpun hamba Allah yang terlepas dari kesilapan, kelemahan atau kekurangan. Guru juga seorang manusia. Kami manusia biasa. Jadi adalah wajar kami dinilai, dihargai dan dilihat sebagai seorang hamba yang serba kekurangan. Pada saya tidak ada mana-mana guru mahukan anak muridnya gagal dalam hidup cuma mungkin yang menjadi persoalan bagaimana kaedah dan cara atau pendekatan yang digunakan oleh guru itu ditafsir dan dinilai oleh masyarakat sekeliling termasuklah murid-murid.... Saya juga membaca tulisan Dr Rubiah :
..................................................................................................................................................................
Antara rakan-rakan yang memberi komen
: Zulkarnain Farihin Mustakim
SUATU ketika dulu guru cukup dihormati dan dianggap
ketua dalam masyarakat. Namun, keadaan hari ini berbeza kerana guru menjadi
mangsa keganasan pelajar, dicabul, ditumbuk dan dicekik. Justeru, di mana
kedudukan guru dalam masyarakat? Biarpun mereka ikhlas berkhidmat mendidik anak
bangsa, jika dibalas dengan perlakuan melampaui batas, semangat berkobar-kobar
itu tentu merundum. Ditakuti sikap kurang ajar itu boleh mencantas hasrat dan
dedikasi guru memberi ilmu dan ini merugikan pelbagai pihak terutama ketika
negara menuju Wawasan 2020. Persoalannya, mengapa pelajar yang masih berusia
setahun jagung berani bersikap demikian. Apakah kerana pengaruh globalisasi,
keadaan keluarga yang kacau bilau atau sikap lepas tangan ibu bapa hingga anak
terjebak ke kancah gangsterisme? Ataupun, golongan dewasa tidak memahami
gelodak jiwa remaja hingga terus meletakkan kesalahan di bahu mereka?
Pakar motivasi, Dr Robiah K Hamzah, berkata
kesalahan tidak boleh diletakkan di bahu satu pihak semata-mata. Menurutnya,
menyalahkan pelajar atau guru semata-mata tanpa penjelasan terperinci tidak
adil, malah boleh memburukkan lagi keadaan. “Memang, masyarakat keliru apabila
membaca paparan disiplin pelajar dan konflik guru hari ini, namun apa jua
hukuman wajar dilakukan dengan teliti. “Tidak boleh salahkan mana-mana pihak
tanpa meneliti cerita sebenar, malah jika tindakan terburu-buru diambil akan
mengeruhkan keadaan dan mewujudkan jurang konflik sedia ada. “Dalam hal ini,
sikap saling menghormati sangat penting. Apa pun, taraf guru wajar dihormati,”
katanya. Mengulas perkembangan semasa membabitkan guru yang menjadi mangsa
pelajar, Dr Rubiah berkata, antara faktor penyumbang ialah pelaksanaan
peraturan tidak memasukkan elemen perasaan. Menurutnya, apabila hanya elemen
undang-undang statik diamalkan, ia akan mewujudkan kekangan di kalangan
perasaan pelajar dan menggugat emosi mereka.
Apabila berlaku krisis, berlaku ledakan
perasaan dan jika pelajar tidak mampu menerima, ia akan mencetuskan masalah
disiplin selain membenci guru mahupun institusi sekolah. “Untuk mewujudkan
'keserasian' antara guru-pelajar, peraturan sekolah mestilah ada elemen
perasaan, bukan sekadar perlaksanaan undang-undang berbentuk statik. “Peraturan
saling berkait dengan emosi manusia, jadi perlu ada cetusan emosi di dalamnya.
Jika pelajar tidak boleh menerimanya, mereka akan rasa tergugat sebab tiada
penghayatan. “Peraturan itu daripada guru dan institusi sekolah tanpa melihat
kesesuaian taraf pelajar, ada pelajar boleh, ada yang tidak (terima), justeru,
kena tengok keseimbangan sewaktu melaksanakannya,” katanya. Insiden membabitkan
pelajar menggemparkan masyarakat sehingga memaksa pelbagai pihak mengambil
tindakan drastik bagi membendung senario itu.
Antaranya, menghadapkan pelajar terbabit ke
mesyuarat Jawatankuasa Tindakan Disiplin sebelum tindakan diambil, mengenakan
hukuman keras seperti menggantung sesi persekolahan, tindakan buang sekolah
selain mengikuti kursus jati diri. Kementerian Pelajaran juga bertindak dengan
melakukan persediaan bagi meminda Peraturan-Peraturan Disiplin (Pelajar) 1957
bertujuan mengemas kini peraturan dan tindakan yang boleh diambil guru terhadap
pelajar bermasalah. Pada masa sama kementerian juga mengkaji kemungkinan
mengembalikan kuasa guru dalam mendisiplinkan pelajar, termasuk merotan di
khalayak ramai. Dr Rubiah turut menyarankan, penyelesaian permasalahan antara
guru dan pelajar wajar dilihat dari pelbagai perspektif dengan kedua-dua pihak
saling memahami peranan masing-masing. Menurutnya, kaedah kaunseling salah satu
pemangkin bagi mencari penyelesaian, namun tidak boleh digunakan sepenuhnya
kerana hanya memenuhi keselesaan satu pihak iaitu guru.
“Dalam hal disiplin pelajar, yang menjadi
mangsa keadaan adalah guru kerana mereka terikat dengan pelbagai peraturan.
Untuk mencari jalan penyelesaian disiplin ini, biasanya menggunakan sesi
kaunseling. “Jalan terbaik ialah guru pandai mengawal emosi tapi pada masa
sama, tunjukkan ketegasan dalam kelembutan. Semaikan juga sifat keibuan,”
katanya. Sementara itu, seorang guru, Suliman Latif, berkata tidak dinafikan
institusi guru hari ini cenderung berdepan dengan pelbagai kerenah pelajar
tidak dijangka. Menurutnya, kuasa yang terbatas, terikat dengan pelbagai
peraturan ditambah dengan sikap sesetengah ibu bapa yang hanya mendengar cerita
anak menjadikan sesetengah pelajar 'naik lemak' hingga sanggup memperlekehkan
guru. “Insiden pelajar mencekik guru membuktikan bagaimana beraninya pelajar
hari ini. “Ini merencatkan perjalanan institusi persekolahan selain
berkemungkinan menggagalkan usaha melahirkan generasi pemimpin,” katanya.
BEBERAPA INSIDEN MEMBABITKAN PELAJAR DAN GURU
1. GARA-GARA menegur sekumpulan sembilan
pelajar lelaki tingkatan lima kerana membuat bising, seorang guru wanita di
sebuah sekolah menengah di Kota Tinggi, Johor mengalami trauma apabila lehernya
dicekik seorang daripada pelajar terbabit.
2. Warden asrama di sebuah sekolah di Sarawak mendenda 200 pelajar perempuan dengan merendam mereka di dalam kolam hampir sejam kerana seorang daripada mereka enggan mengaku kesalahan membuang tuala wanita dalam mangkuk tandas.
3. Seorang bapa mendakwa tulang tangan kanan anaknya retak akibat dipukul guru disiplin sekolah kerana kesalahan tidak membuat kerja rumah, nakal serta ponteng sekolah.
4.Seorang pelajar pekak dan bisu menyaman tiga guru, pengetuanya dan kerajaan Malaysia untuk menuntut ganti rugi khas lebih RM2,000 dan ganti rugi am kerana mendakwa dicederakan dan dicabul kehormatan dalam dua kejadian pada Januari dan Mac tahun lalu.
2. Warden asrama di sebuah sekolah di Sarawak mendenda 200 pelajar perempuan dengan merendam mereka di dalam kolam hampir sejam kerana seorang daripada mereka enggan mengaku kesalahan membuang tuala wanita dalam mangkuk tandas.
3. Seorang bapa mendakwa tulang tangan kanan anaknya retak akibat dipukul guru disiplin sekolah kerana kesalahan tidak membuat kerja rumah, nakal serta ponteng sekolah.
4.Seorang pelajar pekak dan bisu menyaman tiga guru, pengetuanya dan kerajaan Malaysia untuk menuntut ganti rugi khas lebih RM2,000 dan ganti rugi am kerana mendakwa dicederakan dan dicabul kehormatan dalam dua kejadian pada Januari dan Mac tahun lalu.
..................................................................................................................................................................
Pada saya jangan hanya menuding jari pada kami golongan guru. Banyak punca sebenarnya masalah disiplin pelajar ini. Di sekolah guru hanya sebagai pembimbing, kadangkala memberi nasihat dan tunjuk ajar merupakan satu kewajipan. Persoalan saya ialah mengapa kalau masalah disiplin pelajar (remaja) berlaku guru-guru yang dipersalahkan?. Adakah kerana remaja itu masih bersekolah maka guru bertanggungjawab menjadikan disiplin mereka "kacau".... sedangkan kalau difikirkan asas pendidikan tidak formal juga sebenarnya sangat penting dalam membentuk sahsiah. Sekolah hanya sebagai pemantap disiplin tetapi asas disiplin itu bagaimana?. Saya merayu pada masyarakat... jangan suka menuding jari ke arah "orang lain" kerana 1 jari kita tuding ke arah orang, 4 jari akan menuding balik ke arah kita. Semoga ini menjadi renungan. sama-samalah kita mantapkan sahsiah diri agar kita boleh menjadi model kepada masyarakat lain. InsyaAllah.
No comments:
Post a Comment
Note: only a member of this blog may post a comment.